اتوموبی
روغن و مایعات
قطعات بدنه و داخل کابین
فیلتر و صافی
سیستم ترمز
لوازم برقی و الکترونیک
سوخت رسانی و اگزوز
موتور و انتقال قدرت
فرمان، جلوبندی و تعلیق
لاستیک و رینگ
برف پاک کن و قطعات

فشنگی آب

فیلترهای انتخابی

توضیحات دسته‌بندی

در سیستم خنک کننده خودرو، حسگر سنجش دمای آب وجود دارد تا بر دمای آب در حال چرخش بین رادیاتور و موتور خودرو، نظارت داشته باشد. اختلال در عملکرد این سنسور که به فشنگی آب رادیاتور نیز معروف است، موجب عدم عملکرد صحیح خودرو و حتی خرابی کامل موتور می شود.

آب رادیاتور خودرو وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد و عملکرد آن به این صورت است که با عبور از منافذ موجود در سیلندر، گرمای داخل موتور را به خود جذب می‌کند و موجب خنک شدن آن می شود. فشنگی آب دقیقا در کنار ترموستات قرار گرفته و وظیفه سنجش دمای آب ماشین را به عهده دارد. فشنگی آب درست در مسیر مایع خنک‌ کننده آب تعبیه شده تا دمای آب به صورت لحظه ای توسط این سنسور کنترل ‌گردد.

 

فشنگی آب چگونه کار می کند؟

اساس کار و سنجش فشنگی آب خودرو به این صورت است که این سنسور از نوع مقاومت معکوسNTC  (Negative Termal Coefficient) است. دما تاثیر مستقیم بر این مقاومت داشته و با افزایش دمای محیط (آب رادیاتور)، مقاومت آن کاهش پیدا می کند.

واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) یا همان کامپیوتر ماشین که وظیفه هماهنگی و ارتباط بخش های مختلف خودروی انژکتوری را به عهده دارد، ولتاژ ورودی به سنسور ارسال می کند (5 ولت) و سنسور براساس مقاومتی که وابسته به دما در آن لحظه دارد، ولتاژ خاصی را به ECU باز می گرداند. هر ولتاژ در ECU تعریف مشخصی داشته و بیانگر دمای خاصی است. در صورت سرد بودن دمای آب رادیاتور، ولتاژ ارسالی از سنسور به دلیل افزایش مقاومت در حسگر، پایین است و بالعکس. ECU با اطلاع پیدا کردن از دمای آب موتور، دور فن را تنظیم کرده و همچنین بر اساس میزان دمای موتور، تعیین می کند چه میزان بنزین توسط سوزن انژکتور پاشش شود.

از سوی دیگر فشنگی آب، دمای سنجش شده را به آمپر فرستاده تا با نمایش دمای آب رادیاتور، راننده خودرو را از وضعیت موتور آگاه سازد و هشدارهای لازم به راننده داده شود.

 

انواع فشنگی آب

بر اساس عملکرد و نوع ارتباط فشنگی آب، رنگ های مختلفی از این قطعه یدکی خودرو موجود می باشد و معمولا شامل سه رنگ قهوه ای، سیز و آبی می شود:

  • رنگ قهوه ای برای کنترل یونیت فن به منظور راه اندازی و کنترل دور فن
  • رنگ سبز برای ECU موتور جهت بررسی دمای آب و تنظیم سوخت
  • رنگ آبی برای نمایشگر پشت آمپر

البته این رنگ ها اجباری و همیشگی نیست و می تواند توسط شرکت سازنده تغییر کند.

در خودروهای دارای کنترل یونیت فن مانند سمند، پرشیا و پژو 405، هر 3 نوع سنسور دمای استفاده می شود. در خودروی پراید که فاقد کنترل یونیت است و کنترل فن نیز توسط ECU صورت می گیرد، دو نوع فشنگی آب سبز و آبی به ترتیب برای ارسال دمای سنجش شده به ECU و نمایش دما توسط آمپر استفاده می گردد.

در خودروی ۲۰۶  و ۲۰۷ تنها یک سنسور دمای آب وجود دارد، چرا که تمامی پارامترها توسط BSI (Built-in Systems Interface)   کنترل می شود و اطلاعات مورد نیاز به لطف سیستم BSI در دسترس تمامی قسمت ها و کنترل گرها قرار می گیرد و نیازی به سنسور دمای اضافه نیست.


علائم خرابی فشنگی آب

  • عدم نمایش دمای آب توسط آمپر
  • افزایش مصرف بنزین خودرو و دود کردن موتور
  • به سختی روشن شدن حودرو به خصوص در فصول سرد
  • عدم هماهنگی و همزمانی بین داغ شدن خودرو و فعال شدن فن
  • عدم فعال شدن فن با وجود جوش آوردن خودرو و مشاهده بلند شدن دود
  • یکسره عمل کردن فن رادیات

 

علل خرابی فشنگی آب

  • سوختن فشنگی آب
  • قطع شدن اتصالات (سوکت)، سیم ها و برق
  • ایجاد رسوب و زنگ زدگی بر روی سنسور

 

خرید فشنگی آب

خریداران عزیز می بایست پیش از خرید حتما به مدل خودروی خود توجه نموده و بر اساس آن مناسب ترین فشنگی آب رادیاتور را ثبت سفارش نموده و خریداری کنند. شما می توانید در بازار آنلاین اتوموبی، انواع فشنگی آب از شرکت های معتبر و بنام سازنده را مشاهده و مناسب ترین مدل را برای خودروی خود از طریق سایت سفارش و خریداری نمایید.

 

قیمت فشنگی آب

فشنگی آب یا سنسور دمای آب رادیاتور با توجه به نوع و مدل ماشین و شرکت سازنده، می تواند متفاوت باشد. به همین جهت طیف گسترده ای از قیمت برای این قطعه یدکی خودرو موجود می باشد.

در اتوموبی کیفیت و رضایت خریداران محترم الویت همیشگی می باشد؛ به این منظور بهترین قطعات یدکی خودرو از برترین شرکت های تولیدکننده، با مناسب ترین قیمت، تامین و در دسترس خریداران عزیز قرار گرفته تا خریدی مطلوب را تجربه نمایند.