اتوموبی

رادیاتور

0

توضیحات دسته‌بندی

رادیاتور

موتور یک وسیله نقلیه قدرت لازم را از طریق سوزاندن سوخت و ایجاد انرژی از قسمت های متحرک متعدد به آن می بخشد. این قدرت و حرکت می تواند مقدار زیادی گرما در کل موتور ایجاد کند. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، که می تواند منجر به آسیب شدید شود، باید گرمای تولید شده موتور، در حین کار تخلیه شود.

رادیاتورها مبدل های حرارتی هستند که برای خنک کننده موتور های احتراق داخلی، عمدتا در اتومبیل ها، و همچنین در هواپیماهای موتور پیستونی، لوکوموتیوهای راه آهن، موتورسیکلت ها، نیروگاه های ثابت و یا هر نوع استفاده مشابه از چنین موتوری، استفاده می شوند. موتورهای احتراق داخلی اغلب با چرخاندن مایعی به نام مایع خنک کننده موتور در داخل بلوک موتور خنک می شوند، در آنجا این مایع گرم می شود، سپس از طریق رادیاتور  گرما را به اتمسفر از دست می دهد و به موتور باز می گردند. خنک کننده موتور معمولاً بر پایه آب است، اما ممکن است روغن نیز باشد. برای به گردش درآوردن مایع خنک کننده موتور از پمپ آب و همچنین  برای عبور هوا از رادیاتور به طور معمول از فن محوری استفاده می شود.

 

رادیاتور چگونه کار میکند

در خودروها و موتورسیکلت های دارای موتور احتراق داخلی که سیستم خنک کننده آنها با مایع کار می کند، یک رادیاتور به کانال هایی که از طریق موتور و سر سیلندر عبور می کنند متصل می شود و از طریق آنها مایع (مایع خنک کننده) پمپ می شود. این مایع ممکن است آب باشد (در آب و هوایی که احتمال یخ زدن آب در آن وجود ندارد)، اما بیشتر مخلوطی از آب و ضد یخ به نسبت متناسب با آب و هوا است. رادیاتور حرارت را از سیال داخل به هوای خارج منتقل می کند و در نتیجه سیال را خنک می کند و این به نوبه خود موتور را خنک می کند. رادیاتورها اغلب برای خنک کردن مایعات گیربکس اتوماتیک ، خنک کننده تهویه مطبوع ، هوای ورودی و گاهی برای خنک کردن روغن موتور یا مایع فرمان استفاده می شوند. رادیاتورها معمولاً در موقعیتی نصب می شوند که جریان هوا را از حرکت جلو خودرو ، مانند پشت کوره جلو دریافت می کنند. در مواردی که موتورها در وسط یا عقب نصب شده اند ، معمولاً نصب رادیاتور در پشت گریل جلو برای دستیابی به جریان هوا کافی است.

 

خرابی رادیاتور

هر زمان که موتور در هوای گرم و سوزان کار کند، می تواند بیش از حد گرم شود. اما اگر رادیاتور نتواند به خوبی مایعی که داخل آن جریان پیدا می کند را خنک کند، یا در یکی از شیلنگ های آن نشتی وجود داشته باشد، خطر گرم شدن بیش از حد افزایش می یابد. خرابی احتمالی دیگر رادیاتورها شامل خرابی ترموستات، مشکل مکانیکی فن، یا درپوش فشار معیوب است که نمی تواند سیستم را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه باعث سرریز مایع خنک کننده می شود. در هر یک از این موارد، موتور می تواند بیش از حد گرم شود، و در نتیجه صدمات شدیدی رخ می دهد.

برای جلوگیری از تعمیرات پرهزینه، صاحبان خودرو باید از علائم خرابی رادیاتور مطلع باشند. علائم عبارتند از:

  • افزایش و سقوط غیر عادی در دماسنج خودرو
  • مشاهده یا بوی دودی که از زیر کاپوت خودرو بیرون می آید
  • هر مقدار مایع سبز (مایع خنک کننده یا ضد یخ) که در زیر خودرو جمع می شود
  • شواهدی از زنگ زدگی روی اجزای سیستم خنک کننده

 

خرید رادیاتور

رادیاتور خودرو، با توجه به نقشی که دارد جز حیاتی ترین قطعات محسوب می شود. عملکرد رادیاتور برای حفظ سلامت موتور خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. برای خرید رادیاتور خودرو، می توانید درخواست خرید خود را از بازار آنلاین اتوموبی ثبت کنید. همکاران ما در اتوموبی، از  دانش افراد با تجربه بهره برده اند تا شرایط خریدی راحت و بدون دغدغه را برای هموطنان در تمام نقاط ایران، فراهم کنند. این اطمینان را داشته باشید که تمامی محصولات به صورت اصل و در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما ارسال خواهند شد.

قیمت رادیاتور

عوامل زیادی در تعیین قیمت رادیاتور دخیل هستند. قیمت این قطعه، با توجه به شرکت تولید کننده خودرو و برند آن متفاوت است. به طوریکه هزینه رادیاتور ماشین هایی که مدل بالاتری دارند، یا خارجی هستند بیشتر است. شرکت تولید کننده رادیاتور نیز در تغیین قیمت آن نقش دارد. دقت لازم را داشت تا هنگام خرید این قطعه، محصول اصل و با ضمانت تهیه کنید.

در بازار آنلاین اتوموبی تمامی قطعات با ضمانت اصل بودن کالا ارائه می شوند. ما در اتوموبی از دانش روز مهندسی بهره برده ایم تا محصولات اصل و با کیفیت بالا را با مناسب ترین قیمت تهیه کنیم. کافیست درخواست خرید خود را ثبت کنید تا سفارش شما با بازگشت کالا و ضمانت اصل بودن، در اسرع وقت به تمامی نقاط ایران ارسال شود.