اتوموبی

مقاومت فن

0
تبلیغات

توضیحات دسته‌بندی

مقاومت فن

با توجه به اینکه موتور خودرو به صورت احتراق داخلی عمل می کند، گرمای زیادی در اثر احتراق تولید می شود و دمای موتور را بالا می برد. در صورتیکه این دمای افزایش یافته مهار نشود، باعث ذوب شدن قطعات شده و آسیب خیلی جدی به موتور و سایر اجزای درگیر در خودرو می شود. از این رو، در تمامی خودرو ها سیستم خنک کننده ای تعبیه شده است که دمای موتور را در حد مطلوب حفظ کند. این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر، گرمای تولید شده را از خودرو دور می کنند. اساس این سیستم هیدرولیکی است، به این معنی که خنک شدن موتور خودرو از طریق جریان مایع انجام می شود. داخل موتور مایع خنک کننده جریان دارد، وقتی این مایع گرم شود تغییر دما از طریق ترموستات حس می شود. ترموستات در اثر گرمای مایع منبسط شده و دریچه موتور و رادیاتور را باز می کند، به این ترتیب جریان مایع را به سمت رادیاتور هدایت می کند. رادیاتور از چندین لوله کنار هم ساخته شده است که بین آنها فاصله وجود دارد و به هوا اجازه جریان می دهد. با عبور مایع گرم از رادیاتور، این گرما از طریق تبادل با هوا از مایع خارج می شود. هوای گرم اطراف رادیاتور توسط فن رادیاتور  تخلیه شده و از آن دور می شود.

مقاومت، قطعه ای الکتریکی است که در مدار فن رادیاتور حضور دارد. مقاومت فن، سرعت حرکت فن را کنترل می کند. موتور فن در اکثر خودرو ها به صورت دو دور کار می کند. یک دور کند دارد که برای دمای پایین تر است، و دور تند در زمانی است که دمای موتور به 105 درجه و بیشتر می رسد. به طور خلاصه، مدار فن رادیاتور از رله، مقاومت، موتور فن و ECU تشکیل شده است. هنگامی که دمای مایع افزایش پیدا می کند، سیگنال الکتریکی از ECU به موتور فن ارسال می شود تا آن را فعال کند. در این مسیر، دو نوع پیام افتراقی به موتور فن می رسد. در صورتیکه دمای موتور نزدیک 90 درجه باشد، سیگنال به رله رفته، و قبل از رسیدن به موتور فن، از مقاومت عبور کرده و از ولتاژ آن کاسته می شود. در نتیجه فن با دور کند حرکت می کند. در صورتیکه دما خیلی بالاتر باشد، جریان از مقاومت عبور نکرده و مستقیم به موتور می رود تا با دور تند حرکت کند و هوای تبادل شده را با سرعت بالاتری خارج کند.

در نتیجه دو وظیفه اصلی به عهده دارد:

  • کند کردن حرکت موتور
  • قطع کردن مدار حرکت فن، که در صورت اشکال در مدار مانند جریان بالا و یا اتصال موتور فن ایجاد می شود

 

عواملی که به صورت بالقوه در مقاومت فن مشکل ایجاد می کنند

  • جوش پایه ها از هم جدا شوند
  • فیوز جدا شود
  • جوش اولتراسونیک به صورت ناقص انجام شود
  • سیسم مقاومتی پاره شود
  • پایه پلاستیکی آن ذوب شود
  • از مواد پلاستیکی غیراستاندارد در ساخت آن استفاده شود
  • پایه های فلزی آن اکسید شود
  • فیش های فلزی از پایه پلاستیک جدا شوند
  • فیوز بسوزد

 

قیمت مقاومت فن

مقاومت فن ماهیت الکتریکی دارد. در واقع المانی است که در مدار الکتریکی فن خودرو استفاده می شود. اساس ساختار ریز و ظریفی دارد، به همین دلیل بسیار حساس است. عواملی مانند نوع جوش قطعات داخلی آن، نوع پلاستیک استفاده شده در ساخت قطعه و همچنین جنس فلز استفاده شده در آن، تعیین کننده عمر مفید مقاومت هستند. بالطبع هرچه مواد اولیه استفاده شده کیفیت بیشتری داشته باشد، مدت زمان بیشتری کار می کند. بر همین اساس، مقاومت فن با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. برای تهیه این محصول با مناسب ترین و نازل ترین قیمت، می توانید با اطمینان خاطر از بازار آنلاین اتوموبی خرید کنید.

خرید مقاومت فن

مقاومت فن در کنترل حرکت فن رادیاتور نقش اساسی و مهمی ایفا می کند. اما با توجه به اینکه به صورت مداوم در معرض استفاده است، ممکن است به مرور زمان کارایی خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد. همچنین اگر گرمای زیادی به آن وارد شود، پایه های آن ذوب می شود و عملا هیچ کاربردی ندارد. به همین دلیل می بایست به علائم هشدار دهنده خرابی آن توجه کرد تا در زمان نیاز، آن را تعویض کرد. می توانید مقاومت فن را با بهترین کیفیت و ماندگاری، از بازار آنلاین اتوموبی دریافت کنید. با خرید از اتوموبی، سفارش شما در کوتاه ترین زمان ممکن و به تمام نقاط ایران، قابل ارسال است.