اتوموبی

کمپرسور

0

توضیحات دسته‌بندی

کمپرسور کولر

سیستم تهویه مطبوع (A/C) وسیله نقلیه شما از عناصر مختلفی تشکیل شده است، کمپرسور تهویه مطبوع به عنوان یکی از بخش های مرکزی که چرخه ضروری سیستم را ایجاد می کند، عمل می کند. بدون آن، کل سیستم تهویه مطبوع شما قادر به انجام وظیفه اصلی خود، یعنی ایجاد هوای خنک در داخل خودرو نخواهد بود. نقش اصلی آن، وارد کردن فشار (فشردگی) لازم بر روی خنک کننده خودرو به منظور فعال کردن ویژگی های انتقال حرارت و تغییر دما است. این به شما امکان می دهد در ماه های گرم، خنک بمانید و در ماه های سردتر، شیشه جلویی شفاف داشته باشید.

 

انواع کمپرسور کولر

کمپرسورها بر اساس نوع عملکردشان، به چند نوع مختلف تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر می شود:

  • صفحه مورب (swash plate) متغیر یا ثابت (متداول ترین)
  • متقابل
  • چرخشی (مارپیچ و پره)
  • موتور الکتریکی (مورد استفاده در خودروهای هیبریدی)

 

اجزای کمپرسور کولر

اجزای داخلی کمپرسور، بر اساس نوع آن متفاوت است. با توجه به اینکه رایج ترین و پر استفاده ترین نوع کمپرسور برای کولر خودرو، صفحه مورب یا swash plate است، اجزای داخلی آن به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  • بویین (سیم پیچ)
  • شیر فلکه
  • کلاچ
  • پولی
  • پیستون
  • صفحات سوپاپ پرفشار و کم فشار
  • کلاچ الکترومغناطیس
  • آرمیچر

 

نحوه عملکرد کمپرسور کولر

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کمپرسور کولر بپردازیم، ابتدا کمی با ساختار داخلی آن و نحوه چینش قطعات آشنا شویم. کمپرسور در قسمت جلوی خودرو و زیر کندانسور قرار می گیرد. از طریق یک تسمه به موتور خودرو متصل می شود. این تسمه، به دور پولی کمپرسور پیچیده شده است و همزمان با روشن شدن موتور خودرو، انرژی لازم برای چرخش پولی را فراهم می کند. داخل پولی، یک کلاچ الکترومغناطیسی و آرمیچر قرار دارد که نیروی چرخش خود را از یک آهنربا الکترومغناطیسی که در قسمت داخلی تر کمپرسور قرار دارد، می گیرد. یک دسته سیم پیچ به این آهنربا الکترومغناطیس متصل است که با فرمان گرفتن از پردازنده مرکزی، باعث چفت شدن آرمیچر و کلاچ شده و در نهایت، کمپرسور را فعال می کند.

در قسمت مرکزی تعدادی از صفحات با سوپاپ های پرفشار و کم فشار وجود دارد. تعداد 5 پیستون داخل آن قرار دارد که به صورت پشت سر هم و ترتیبی حرکت می کنند. در مقابل هر پیستون، یک سوپاپ کم فشار و یک سوپاپ پرفشار قرار دارد. کمپرسور دو بخش پرفشار و کم فشار دارد که گاز کم فشار از اوپراتور به کمپرسور می رسد و از طرف دیگر، گاز با فشار بالا از کمپرسور به سمت کندانسور حرکت می کند. حرکت ترتیبی سوپاپ در دو طرف کمپرسور، این کاهش و افزایش فشار را ایجاد می کند. به طوری که با حرکت پیستون ها، یک طرف آن به سمت بخش پرفشار کمپرسور و طرف دیگر، به سمت بخش کم فشار قرار می گیرد.

پیستون ها در کمپرسور کولر با آرایش دایره ای قرار گرفته اند. در مرکز این دایره، میله ای وجود دارد که صفحه مورب کمپرسور به آن متصل است. صفحه در محیط خود، به داخل شیارهایی که در قسمت میانی هر پیستون قرار دارد، متصل می شود. با توجه به اینکه این صفحه حالت مورب دارد، با چرخش میله و حرکت صفحه، پیستون ها به ترتیب یکی پس از دیگری بالا و پایین می روند و باعث فشرده شدن گاز داخل کمپرسور می شوند. حرکت گاز داخل کمپرسور از داخل پیستون ها انجام نمی شود، بلکه در قسمت میانی و کنار هر پیستون، حفره هایی طراحی شده است که با سوپاپ ها در ارتباط هستند و راه ارتباطی گاز از قسمت پرفشار و کم فشار کمپرسور به یکدیگر هستند. به طور کلی داخل سیستم کمپرسور، روغنی جریان دارد که وظیفه روانسازی حرکت قطعات را بر عهده دارد. برخلاف سایر روغن های خودرو، این روغن مصرفی نیست و نیازی به تعویض دوره ای ندارد. و هر بار که کمپرسور دمونتاژ می شود می بایست تعویض شود، و یک میزان یکسانی از روغن وارد سیستم شود.

در نهایت، وقتی کمپرسور کولر فعال می شود، کلاچ الکترومغناطیسی محرک تسمه را به حرکت در می آورد. گاز با حرکت پیستون و عبور از حفره ها،از قسمت کم فشار به صورت فشرده، به قسمت پرفشار کمپرسور هدایت می شود. در واقع کمپرسور با حرکت پیستون ها است که گاز را فشرده کرده و باعث افزایش فشار تا 15 بار گاز می شود.

 

علل خرابی کمپرسور کولر خودرو

عوامل متعددی باعث می شوند تا به کمپرسور کولر آسیب وارد شود. این عوامل عبارتند از:

  • خراب شدن کلاچ
  • فرسودگی باتری خودرو
  • فاصله بین پولی و کلاچ
  • خراب شدن ترموستات
  • مشکل در رله کمپرسور کولر

 

خراب شدن کلاچ

کلاچ الکترومغناطیسی که در کمپرسور کولر قرار دارد، وظیفه درگیر کردن آن و همچنین حرکت پولی و پیستون را به عهده دارد. در صورتیکه این کلاچ آسیب ببیند، باعث خرابی کمپرسور می شود. همچنین چرب و آلوده بودن آن نیز، به کمپرسور آسیب وارد می کند.

فرسودگی باتری خودرو

باتوجه به اینکه فرمان شروع به فعالیت کمپرسور به صورت الکتریکی صادر می شود، در صورت فرسودگی باتری خودرو، در عملکرد کمپرسور نیز اختلال ایجاد شده و در نهایت می تواند منجر به خراب شدن آن شود.

فاصله بین پولی و کلاچ

با اعمال فرمان تهویه، کلاچ کمپرسور فعال شده و باعث حرکت پولی می شود تا آغازگر سیستم تهویه مطبوع باشد. اگر بین این دو فاصله ایجاد شود، درگیری این دو قطعه باهم اتفاق نمیافتد و همین امر، سلامت کمپرسور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

خراب شدن ترموستات

اگر ترموستات خودرو خراب شده باشد، کمپرسور به صورت مداوم قطع و وصل شده و باعث خرابی آن می شود.

مشکل در رله کمپرسور

رله قطعه بسیار مهمی در کمپرسور کولر است. رله نیروی الکتریکی لازم را به کمپرسور وارد می کند که باعث خاموش و روشن شدن آن می شود. در صورتیکه رله با مشکل مواجه شده باشد، جریان لازم برای فعال شدن کمپرسور برقرار نمی شود.

 

قیمت کمپرسور کولر

کمپرسور کولر بعنوان قلب سیستم تهویه مطبوع خودرو شناخته شده است. نقطه شروع عملکرد این سیستم، از طریق فعالیت فشرده سازی کمپرسور انجام می شود. این قطعه جز قطعات گران قیمت خودرو محسوب می شود که این امر با توجه به سیستم و مکانیزم عملی که دارد، طبیعی است. قیمت کمپرسور کولر خودرو بر اساس شرکت تولید کننده و مدل آن، متفاوت است. اما باید مراقب بود تا از فروشگاه های معتبر خرید کرد تا محصول با قیمت غیرمعمول در اختیارتان قرار نگیرد. برای تهیه کمپرسور کولر با نازل ترین قیمت و به صورت اصل، می توانید از طریق بازار آنلاین اتوموبی اقدام کنید.

 

خرید کمپرسور کولر

کمپرسور کولر یکی از حیاتی ترین قطعات سیستم تهویه مطبوع خودرو محسوب می شود. به همین دلیل خرید محصول اصل و باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای خرید کمپرسور کولر حتما از فروشگاه مورد اطمینان و معتبر اقدام کنید تا آسیبی به سایر قطعات داخلی و درگیر در خودرو، وارد نکنید. کمپرسور کولر تمامی خودروها با ضمانت اصالت محصول در بازار آنلاین اتوموبی موجود است. با توجه به اطمینانی که اتوموبی از اصل بودن محصولات خود دارد، تمامی قطعات شامل بازگشت کالا نیز می شوند. خرید مطمئن را با اتوموبی تجربه کنید.